Test triatlon

Triatlon-testpakke - Esbjerg

Vi har sammensat en speciel testpakke, som er optimal for dig, der dyrker triatlon. Testpakken giver dig et unikt indblik i din fysik.
Testen indeholder en submaksimal test på cykel og i løb samt en VO2max-test i løb.

Forløb

  • Du starter med at varme op i cirka 10 minutter under vejledning af testpersonalet eller på egen hånd efter instruktion fra testpersonalet eller fast protokol. Opvarmningen bør være idrætsspecifik
  • Herefter starter den submaksimale test - cykel-trappetest (stigende wattbelastning) af 4-5 minutters intervaller. Iltoptagelsen måles løbende, og der foretages laktatkoncentrationsmålinger i blodet de sidste 30-40 sek. af hvert belastningstrin. Dette gøres på cyklen uden pauser. Testen stoppes, når den anaerobe tærskel er nået
    Varighed cirka 20-25 minutter alt efter niveau og korrekt udlæg på testen
  • Derefter skifter du til løbebånd, hvor du skal gå i 5 minutter
    Varighed i alt cirka 10 minutter
  • Det næste er en submaksimal test - løb-trappetest (stigende hastighed) af 4-5 minutters intervaller. Iltoptagelsen måles løbende, og der foretages laktatkoncentrationsmålinger i blodet de sidste 30-40 sek. af hvert belastningstrin. Dette gøres med ophold i løbet. Testen stoppes, når den anaerobe tærskel er nået
    Varighed cirka 20-25 minutter alt efter niveau og korrekt udlæg på testen
  • Du skal nu gå/lunte roligt i 5-10 minutter, imens der gøres klar til VO2max-test
  • VO2max-testen udføres i løb. Du starter på det hastighedstrin, hvor den anaerobe tærskel er nået i den submaksimal test, og belastningen øges med intervaller af 1-2 minutter til fuld udmattelse
    Varighed cirka 5-10 minutter
  • Du får pulsen ned i cirka 5 minutter, imens testdata gennemgås af testpersonalet og materiale udskrives
  • Testdata gennemgås sammen med dig. Forklaring af udholdenhedsprofil, værende VO2max-udnyttelse (kondition/kondital), arbejdsøkonomi samt intensitetsstyrring (træningszoner), tilbud om træningsplanlægning og anbefalinger for re-test
    Varighed cirka 25-30 min.

Testens totale varighed: Cirka 120 minutter.

Såfremt du ikke ønsker at teste til maksimal udmattelse, kan der nøjes med en submaksimal test.

Praktisk information

  • Du skal være udhvilet - altså ingen hård træning i dagene op til testen eller på testdagen
  • Din væskebalance skal være i orden, ligesom du i dagene op til testen skal spise normalt
  • Undgå at spise et stort måltid op til testen (2-3 timer inden)
  • Kom i god tid, klæd om og start 10-15 minutter før med rolig opvarmning på cykel eller crosstrainer, så du er klar til tiden
  • Husk træningstøj, løbesko, cykelsko, pulsur og -bælte, håndklæde og vandflaske