Bækkenbund

Kan du holde tæt?

Ufrivillig vandladning er noget, som næsten hver 10. dansker kommer ud for, og det kan være meget generende og hæmmende, men der er heldigvis noget at gøre. Hovedårsagen er ofte en svag bækkenbund, men både mænd og kvinder kan træne deres bækkenbund, og det foregår faktisk på samme måde.

Fysioterapeut Dorthe Juel er uddannet i gynækologisk/obstetrisk fysioterapi og har mange års erfaring. Det betyder, at Dorthe kan give dig en afklaring, rådgivning og et træningsprogram, hvis du har underlivssmerter eller ufrivillig vandladning.

Nedenfor kan du se et eksempel på et behandlingsforløb for en kvinde med ufrivillig vandladning:

• Et behandlingsbeløb starter altid med en samtale, hvor der tales om, hvilken problemer der opleves, og hvor meget de påvirker dagligdag.
  • Herefter informeres der om bækkenbundens anatomi og funktion, og hvordan undersøgelsen af  bækkenbunden kommer til at foregå.
    Bækkenbundsmuskulaturen undersøges gennem skeden. Fysioterapeuten  vil føre en eller to fingre ca. 2 til 4 cm op i skeden for at teste musklernes styrke og udholdenhed. Alle undersøgelser foregår altid i et lukket og aflåst rum.
  • Ud fra undersøgelsen bliver der lagt et træningsprogram. Træningen bliver gjort sværere, efterhånden som muskulaturen styrkes.
    Et forløb vil typisk strække sig over 3 – 4 måneder med ca. 3 – 8 behandlinger. Der vil også, hvis der er behov for dette, blive vejledt i indkøb og brug af relevante hjælpemidler som f.eks. bind, inkontinenstamponer og vaginalvægte.